Yhdessä säveltämisen voima
Kollektiivinen kuorosäveltäminen vahvistaa yhteisöllisyyttä, valjastaa käyttöön kaikkien osaamisen ja parhaimmillaan hioo musiikillisista ideoista harkittuja ja timanttisia kokonaisuuksia! Tyttäremme Emmi kertoo nyt millaisia hyötyjä Saarten tyttäret ovat nähneet kollektiivisessa säveltämisessä ja mitä yhdessä säveltäminen edellyttää.
Sabrina ja Saarten tyttäret alkoivat kehittää kollektiivista kuorosäveltämistä vuonna 2017. Tuolloin Saarten tytärten joulukonsertin, Kantelettaren joulutarinan, säveltämiseen osallistuivat Sabrina Ljungbergin idean pohjalta kaikki halukkaat tyttäret. Ensimmäisen sävellysprojektiin tunnelmista voit lukea blogistamme Matka kollektiiviseen säveltämiseen.
Sabrina ja Saarten tytärten toinen kollektiivisesti sävelletty teos, Ainon tarina, saa ensi-iltansa syksyllä 2021. Ainon tarinan säveltämiseen ja sovittamiseen ovat osallistuneet kaikki kollektiivin jäsenet Sabrinan ohjauksessa. Suomen Kulttuurirahastolta saamamme rahoituksen turvin meidän oli mahdollista uppoutua Ainon kiehtovaan maailmaan ja kehittää edelleen luomaamme sävellysmetodia.
TURVALLINEN ilmapiiri
Jotta yhdessä luominen on mahdollista aloittaa, tarvitaan tila, jossa jokainen ryhmäläinen pystyy vapaasti heittäytymään ja tarjoamaan ideoita – silläkin uhalla, etteivät kaikki niistä päädy lopulliseen käyttöön. Erityisesti projektin alussa on siis hyvä panostaa turvallisen ilmapiirin luomiseen esimerkiksi keskustelemalla siitä, millaisia tuntemuksia säveltäminen jokaisessa herättää: mitä isompi ryhmä, sitä enemmän erilaisia lähtökohtia ja tuntemuksia mukaan mahtuu. Turvallinen ja luottamuksellinen ilmapiiri on yhdessä säveltämisen tärkein lähtökohta. Muut seikat selkenevät kyllä matkan varrella!
Ennen varsinaisen sävellystyön alkamista tutustuimme huolella Ainon kertomukseen. Käsittelimme tarinaa ja sen aiheita muun muassa yhdessä keskustellen, tarinan eri hahmojen kuvitteellisia päiväkirjoja kirjoittaen ja lukien sekä kohtausten kuvia maalaten. Ainon tarinan teemat, kuten seksuaalinen väkivalta, mielenterveysongelmat ja ympäröivästä yhteisöstä syrjäytyminen, ovat niin suuria, että koimme tärkeäksi panostaa tekstin syvälliseen ymmärtämiseen ja teemojen herättämien tunteiden läpikäymiseen ennen sävellystyöhön ryhtymistä.
Kannustavan ilmapiirin lisäksi myös säännölliset tapaamiset ja säveltämiselle pyhitetty aika ovat tärkeä osa turvallisen tilan tuntua, sillä ne vähentävät painetta jatkuvaan tuotteliaisuuteen. Kannattaa siis raivata kalenterista useampi muutaman tunnin hetki sävellysryhmän tapaamisia varten – joka kerta ei välttämättä päästä eteenpäin roimin harppauksin, mutta se ei haittaa, jos seuraava kerta on jo tiedossa!
ryhmässä on voimaa
Kollektiivisen säveltämisen suurin vahvuus on ehdottomasti ihmisissä ja kaikissa niissä ideoissa ja osaamisessa, joita nämä tuovat mukanaan. Yhdellä saattaa olla luontainen taipumus melodioiden kehittelyyn, toinen kiinnittää huomiota monipuolisiin harmonioihin ja kolmas kikkailee taitavasti rytmien kanssa. Jonkun vahvuus voi olla teknisessä osaamisessa, kuten nuottinnus- tai äänitysohjelmien käytössä, ja jollain taas voi olla silmää nuotin muotoiluun ja luettavuuteen liittyen. Kun tekijöitä on paljon, apua on aina saatavilla, eikä kukaan joudu käyttämään tuntikaupalla aikaa jokaisen osa-alueen haltuunottamiseen.
Luovuus myös kukkii usein joukossa paremmin! Yhdessä improvisoiminen voi olla kätevä tapa viedä sävellyksiä eteenpäin silloin, kun työ tuntuu jämähtäneen paikoilleen. Yhteisessä improvisoinnissa ideat ruokkivat toisiaan jo syntyessään, ja saattaa syntyä jotain aivan uutta, jota kukaan ei olisi yksin tullut keksineeksi.
Ainon tarinan kohdalla aloitimme säveltämisen 3–4 hengen ryhmissä. Jokaiselle ryhmälle jaettiin oma katkelma Kalevalan neljännestä runosta, jossa Ainon tarina kerrotaan. Ryhmien tehtävänä oli luonnostella kaksi tai kolme sävellysaihiota, jotka yhdessä kattaisivat annetun tekstipätkän ja veisivät tarinaa eteenpäin. Sävellysten ensimmäiset versiot saivat alkunsa näissä sävellysryhmissä.
jatkuvaa hiomista
Iso säveltäjäjoukko tuo mukanaan myös suuren määrän silmä- ja korvapareja tuotosten lempeän kriittistä tarkastelua varten. Vaikka alkuvaiheessa kaikkien ideoiden hyväksyminen on kollektiivisen säveltämisen a ja o, myöhemmässä vaiheessa ideoiden haastaminen ja uusien ideoiden tarjoaminen vahvistaa sävellyksiä. Siksi voi olla hyvä kierrättää sävellystä muilla ryhmäläisillä vielä senkin jälkeen, kun sävellys alkaa omasta mielestä tuntua jo valmiilta.
Kun kaikki sävellykselliset ideat on saatu kirjattua nuottiin, on hyvä keskittää katse vielä siihen, mistä lopulta on kysymys: kappaleen laulamiseen. Läpilaulaminen on hyvä tapa saada palautetta siitä, ovatko yksittäiset stemmat laulettavia, loogisia ja tarpeeksi kiinnostavia. Tässä vaiheessa kannattaa kuunnella muiden mielipiteitä korvat höröllä – jos kappaleita tullaan laulamaan vielä pitkään, on kaikkien palvelus, että niiden laulaminen on jokaiselle stemmalle mielekästä.
Useammat silmäparit tulevat tarpeeseen erityisesti loppuvaiheen viilauksia tehtäessä, kun nuottia tarkistetaan puuttuvien tavujen, nurinkuristen nuotinvarsien tai väärän pituisten taukojen varalta. Tässä vaiheessa tarkastajia ei voi olla liikaa!
Ainon tarina -sävellysprojektin edetessä sävellykset keräsivät kommentteja omien sävellysryhmäläisten lisäksi myös muilta ryhmiltä sekä Sabrinalta ja Johannalta, jotka toivat mukaan vahvaa osaamistaan säveltäjinä, ja pitivät huolen teoksen taiteellisesta laadusta ja yhtenäisyydestä.
PALKINTONA YHTEINEN TEOS
Kun kaikkien mielipiteet on otettu huomioon ja sävellykset hiottu huippuunsa, lopputuloksena on teos, jonka takana seisoo koko ryhmä. Teos on nyt sen kaikkien jäsenten summa, jossa jokaisen panos kuuluu melodiakuluissa, harmonioissa ja rytmeissä sekä soinnissa, tunteessa ja tulkinnoissa. Palkinnoksi yhteisestä matkasta jää paitsi upeaa musiikkia, myös ikimuistoinen kokemus siitä, mihin yhdessä pystyttiin. Suosittelemme lämpimästi kollektiivista säveltämistä kaikille ryhmille ja yhtyeille, joita oman musiikin säveltäminen kiinnostaa! Lopputulos on varmasti sen arvoinen.
Jos sinä tai kuorosi olette kiinnostuneita kollektiivisesta kuorosäveltämisestä ja haluatte tietää aiheesta enemmän tai tilata kollektiivisen kuorosävellyksen työpajan, olkaa meihin yhteydessä!